Tampereeen elokuvajuhlat on taas tältä vuodelta nähty ja koettu. Samaan aikaan elokuvajuhlien aikaan Tampereella järjestettiin myös Script Tampere, joka lienee ainakin vielä hieman tuntemattomampi tapahtuma. Se on käsikirjoitusfestivaali, joka järjestettiin nyt jo neljättä kertaa. Ohjelma keskittyy elokuva- ja tv-käsikirjoittamiseen ja on suunnattu kaikille asiasta kiinnostuneille, alan ammattilaisille ja opiskelijoille. Hienoa tapahtumassa onkin juuri se, että osallistumaan pääsevät myös ei-ammattilaiset.
Perjantai-iltapäivän viikon viimeisessä paneelikeskustelussa keskusteltiin ei draamallisesta tv-komiikasta ja sen käsikirjoittamisesta. Keskustelijoina olivat Kaisa Pylkkänen, Niina Lahtinen ja Jukka
Lindström. Pylkkäsellä ja Lindströmillä on vahva tausta stand
up-komiikassa, Lahtisella puolestaan musiikkireveyden parissa. He
kaikki ovat olleet kirjoittamassa mm. YleLeaksia (tosin eri
aikoihin). Keskustelua moderoi Anna Ruohonen, käsikirjoittaja
hänkin.
Scriptin keskusteluissa lähtökohtana on usein keskustelijoiden oma tausta ja kokemukset, niin nytkin. Niinpä puheissa sivuttiin paljon stand up
-komiikkaa ja revyy-viihdettä ja
keskusteltiin ohjelmista, joissa puhujat ovat olleet mukana.
Vaikka
komiikka mielletään parhaimmillaan spontaaniksi, juuri siinä
hetkessä tapahtuvaksi, sen taustalta löytyy kuitenkin hyvin
tarkkaan harkittu käsikirjoitus, jota voidaan
hioa
jopa matemaattisuuteen asti. (Ja kun käsikirjoitus on loppuun asti
hiottu, saadaan se näyttämään spontaanilta.) Ohjelmatyypistä riippuen spontaaniudellekin voidaan jättää tilaa. Huonot vitsit leikataan joka tapauksessa pois ennen kuin ohjelma pääsee tv-esitykseen asti.
Noin viikon uutiset syntyvät post it -lappujen kautta, joiden paikkoja vaihdellaan sen mukaan mikä toimii parhaiten: asioiden esittämisjärjestyksellä on komiikassa suuri merkitys. Kaikkein
huonoimmat läpät lentävät tämän ohjelman kohdalla jo
käsikirjoitusvaiheessa
pois. Myös
rytmin tulee olla kohdillaan. Oikeanlaista rytmiä Jukka Lindström
kertoi harjoitelleensa litteroimalla amerikkalaisia ohjelmia. Näihin
komiikan
excel-taulukoihin
päätyivät myös kuvat ja videot, jotka rytmittivät puhetta.
Hyvissä ja huonoissa uutisissa keskustelijat saava ennakkoon nähdä jaksossa esitettävät uutiset ja kirjoittaa niistä omat vitsinsä. Ennakkopalavereissa toisille avataan, mihin suuntaan juttua aiotaan viedä mutta kaikkea ei paljasteta. Jutut paljastetaan ja kerrotaan loppuun vasta nauhoitusvaiheessa, joten Hyvissä ja huonoissa uutisissa nähdään myös niitä aitoja oikeita spontaaneja reaktioita tv-ruudusta. Huonot jutut jätetään pois vasta leikkauspöydällä nauhoitusten jälkeen.
Ja olipa aihe mikä tahansa resurssit tulevat puheeksi lähes aina. Niin nytkin. Panelistit totesivat, että jenkkilaadusta on tullut
tv-katsojille standardi, johon kaikkea muuta verrataan. Valtameren
toisella puolella käsikirjoittajia on kuitenkin moninkertaisesti
kotimaisiin vastaaviin tuotantoihin verrattuna. Suomalaisten
ohjelmatuottajien pitäisikin pystyä lisämään resursseja, jotta
täällä pystyttäisiin vastaamaan katsojien koviin odotuksiin.
Käsikirjoittajien puhuessa omasta työtahdistaan, kunnioitus heidän ammattitaitoaan kohtaan kyllä kasvoi. Kukapa pystyisi yksin tai kaksin väsäämään vitsi-/sketsi-/komediaohjelman vain parissa päivässä? Kuinka voi
olla pakon edessä hauska? Harjoittelua se vaatii! Excel-taulukoita
en olisi osannut kuvitella siihen harjoitteluun tarvittavan,
mutta aina oppii!;)
Niina Lahtinen. Kuva: Nelonen Media |
Hyvät ja huonot uutiset starttaa muuten maaliskuussa uudella kokoonpanolla. Paneelijoukkoa luotsaa Kari Ketonen ja uutisia ruotivat vanhat tutut
Niina Lahtinen, Mikko Kuustonen ja Paula Noronen sekä uudet kasvot Juha
Vuorinen ja André Wickström. Lisäksi jokaisessa jaksossa vierailee
ajankohtainen yllätyspanelisti.
Hyvät ja huonot uutiset, Nelonen 20.3. alkaen klo 21.00
Noin viikon uutiset, Yle TV2 torstaisin klo 21.00
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti